NIE CZEKAJ, ZMIEŃ OPONY NA ZIMOWE!
Nie zwlekaj już dłużej ze zmianą opon z letnich na zimowe. Lepiej nie dać się zaskoczyć pogodzie i zadbać o swoje bezpieczeństwo dużo wcześniej. Właściwe ogumienie i rozważna jazda pozwolą nam bezpiecznie dotrzeć do celu.
W Polsce nie ma określonych terminów od kiedy należy zakładać opony zimowe i kiedy je zdejmować. Zależy to od warunków atmosferycznych oraz rejonu w jakim pojazd eksploatujemy. Producenci i sprzedawcy opon zalecają zmianę w momencie, gdy średnia temperatura zacznie spadać poniżej siedmiu stopni Celsjusza. Jednak ostatnie zawirowania pogodowe sprawiły, że wielu kierowców zostało zaskoczonych. Ciepła pierwsza połowa listopada uśpiła czujność wielu kierowców, co było zauważalne podczas nagłych śnieżyc w ubiegły weekend.
Za zmianą opon w okresie jesienno-zimowym przemawia kilka argumentów. Opona zimowa różni się od letniej wyglądem. Posiada szereg nacięć na blokach bieżnika, tzw. lamele. Mają one zmienne kształty, profile i głębokości po to, aby zapewnić doskonałą przyczepność. Wyróżnia je także skład mieszanki gumowej. Opony zimowe wykonane są ze specjalnych materiałów pozwalających zapewnić doskonałą przyczepność w niskich temperaturach, a większość producentów dodaje do mieszanki bieżnikowej krzemionkę oraz składniki antystarzeniowe celem podniesienia funkcjonalności ogumienia.
,,Zimówki” wykazują swoją wyższość szczególnie w niskich temperaturach, nawet na suchym asfalcie. Według przeprowadzanych testów, droga hamowania samochodu wyposażonego w dobre opony zimowe skraca się średnio o 30%, w porównaniu do opon letnich.
Nie wskazane jest jednak stosowanie opon zimowych tylko na jednej osi pojazdu, szczególnie napędowej. Umożliwi to na pewno przyspieszanie, ale niestety spowoduje problemy z kierowalnością i statecznością samochodu w czasie pokonywania zakrętów i hamowania.
Wymieniając opony letnie na zimowe zadbamy o bezpieczeństwo swoje oraz innych. Sama wymiana opon jednak nie wystarczy. Musimy pamiętać także o kontrolowaniu ich stanu, czyli ciśnienia oraz głębokości bieżnika. Absolutnie niedopuszczalne niezależnie od pory roku jest poruszanie się pojazdami ze zużytym bieżnikiem - tzw łyse opony, czy jego częściowym wybrakowaniem (wykruszoną miejscami gumą). Jeżeli policjant dokonujący kontroli pojazdu ujawni, że opony samochodu są w stanie niedopuszczalnym, wówczas zatrzyma elektronicznie dowód rejestracyjny, zakaże dalszego poruszania się nim. Za kierowanie pojazdem niesprawnym technicznie policjant może nałożyć mandat w kwocie do 3000 złotych. Warto więc zadbać o stan samochodu i nie narażać się na wysokie grzywny.