Ostrzegamy przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych BLIK
W ostatnich dniach kolejne osoby powiadomiły funkcjonariuszy o kilku przypadkach kradzieży pieniędzy z konta za pomocą wyłudzonych kodów płatności. Oszuści podszywali się pod znajomych a także rodzinę, a następnie za pomocą aplikacji messenger zwracali się z prośbą o pożyczkę. Za pomocą wyłudzonego kodu do płatności mobilnej okradli kilka kont.
W ostatnich dniach policjanci przyjęli trzy zawiadomienia od osób, które zostały oszukane tzw. „metodą na blika”. Do oszustw dochodziło za pomocą popularnego komunikatora społecznościowego. Oszuści wysyłali wiadomości w imieniu znajomych z prośbą o pożyczenie pieniędzy poprzez wygenerowanie numeru kodu BLIK w systemie płatności elektronicznej. Swoją prośbę tłumaczyli różnie: chwilowym brakiem gotówki, pilną potrzebą zapłaty rachunku czy zrobieniem przelewu.
Na czym polega oszustwo metodą na BLIK? Otóż polega ono właśnie na wyłudzeniu kodu do płatności przez telefon. Osoba logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. W ostatnich dniach ofiarą oszustów padło trzech mieszkańców powiatu wągrowieckiego.
Pierwszego października br. otrzymaliśmy zgłoszenie od mieszkanki Skoków, która została oszukana przez osobę podającą się za jej siostrę. W dniu 30 września za pomocą komunikatora wysłała ona wiadomość z prośbą o przesłanie kodu BLIK, co ta uczyniła. Kobieta utraciła 2000 złotych. Tego samego dnia zgłosiła się również oszukana mieszkanka Kuszewa w gm. Skoki i wągrowczanka. Zarówno jedna, jak i druga kobieta poinformowały, że zwróciła się do nich osoba podając się za koleżankę. Kobiety straciły 500 i 2500 złotych.
Przestrzegamy – jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby NIGDY nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.